Wat te doen bij een product wat niet aan de verwachting voldoet?

Stel, je hebt een nieuwe televisie gekocht en hoopt hier jaren van te kunnen genieten. In plaats van jarenlang genot, gaat de televisie na een jaar al gebreken vertonen. De vraag is wat mag je verwachten? Onderstaand leggen wij het je uit.

Verwachte levensduur

Wanneer je een product koopt, krijg je bepaalde verwachtingen van het product. Zo ook een verwachting van de levensduur van het product. Jouw verwachtingspatroon wordt bepaald door meerdere factoren. Zo spelen het type product, de prijs en de mededelingen van de verkoper een rol bij het bepalen van de verwachte economische levensduur. Maar hoe zit het dan wanneer het product defect raakt binnen de verwachte levensduur?

Wanneer een product defect raakt binnen de verwachte levensduur of niet de verwachte eigenschappen bezit, kan er gesproken worden van een non-conformiteit.

Wanneer er gesproken kan worden van een non-conformiteit, is er doorgaans recht op kosteloze vervanging of herstel. Het product voldoet immers niet en de consument kan niet genieten van het product zoals eerder verwacht. Is één van beiden niet mogelijk, dan kun je doorgaans de koop ontbinden.

Om het voorbeeld van de tv te nemen: de verwachting is bijvoorbeeld dat de tv 5 jaar mee zal gaan, na 2 jaar raakt de televisie defect. In dat geval wordt er niet voldaan aan de verwachte levensduur en is er sprake van een non-conformiteit.

Een ander voorbeeld: je koopt een tv, de verkoper geeft aan dat de tv een resolutie heeft van 4k. Wanneer je de tv installeert, blijkt de tv geen 4k tv te zijn. Ook in dit geval is er sprake van een non-conformiteit.

Garantie en non-conformiteit

Het komt regelmatig voor, een product gaat stuk wanneer de garantie net verlopen is. De winkelier stelt dat de garantie verlopen is en het hiermee ophoudt. Echter, is dit niet altijd het geval. Ook hierbij komt de verwachte levensduur kijken. Wanneer de verwachte levensduur langer is dan de garantie, kan de consument niet enkel gehouden worden aan de garantie. Ook in dit soort gevallen moet de verkoper de consument tegemoet komen.

Klagen bij de verkoper

Mocht je te maken hebben met een non-conformiteit, dan is het belangrijk om dit zo spoedig mogelijk te melden bij de verkoper. Doe je dit niet binnen een redelijk termijn, dan verspeel je hoogstwaarschijnlijk jouw rechten. Je dient je enkel te melden bij de verkoper, dus niet bij de fabrikant van het product (tenzij je direct bij de fabrikant hebt gekocht). Met de verkoper heb je immers de overeenkomst gesloten.

Dit brengt met zich mee dat je ook niet zomaar een derde mag inschakelen om de gebreken te verhelpen. Als consument ben je altijd verplicht om de verkoper eerst in de gelegenheid te stellen om tot een oplossing te komen.

Mogelijk te maken met een non-conformiteit?

Heb je mogelijk zelf ook te maken met een non-conformiteit en wens je dit verder uit te laten zoeken? Neem dan contact met ons op. Onze juristen kunnen samen met jou de mogelijkheden onderzoeken.