Rechten en plichten bij dienst

Je  staat op het punt om een overeenkomst te sluiten voor een dienst. Denk hierbij aan het inschakelen van een tuinman om  de  tuin te onderhouden of een klusjesman  om een (kleine) verbouwing uit te voeren. Maar wat zijn nu  jo uw rechten en plichten op het moment dat het niet helemaal goed verloopt? Onderstaa nd tref  je  meer informatie.  

  Van een dienst spreken we wanneer  je  als cons u ment een overeenkomst sl u it met een professionele partij. Denk hierbij aan  een hovenier of een aannemer. Wanneer  je  een overeenkomst sl u it met een professionele partij, mag  je  ook verwa chten dat de dienst op een vakk u ndige manier wordt  u itgevoerd en  je  vooraf de u gdelijke inlichtingen hebt gekregen over event u ele risico’s die bij de dienst komen kijken.  

Zo dient  bijvoorbeeld  een schilder in beginsel op te merken dat er houtrot is  en de klant hierover te informeren dat overschilderen tot problemen zal gaan leiden.   

Verder dient de dienst ook te worden  u itgevoerd  tegen de voorwaarden die   je  met de wederpartij  bent overeengekomen . Denk hierbij aan de exacte werkzaamheden, de prijs en de  dat u m voor  u itvoering van de dienst.   De wederpartij mag hier d u s niet van afwijken en is aan de afspraken ge bonden  

 

Wat te doen wanneer de dienst niet naar behoren wordt uitgevoerd?  

Wanneer de dienst niet naar behoren wordt  u itgevoerd, kan er gesproken worden van een  tekortkoming in de nakoming. Dit wordt ook wel een wanprestatie genoemd.  Als cons u ment he b je  in dat geval  doorgaans  recht  dat er alsnog nagekomen wordt of kosteloos hersteld wordt. Wanneer dit niet meer mo gelijk is, dan kan het recht ontstaan om de overeenkomst (gedeeltelijk) te ontbinden.  In dat geval heb  je  dan ook recht op ter u gbetaling van  jo u w betaling.  

Mocht er door de wanprestatie ook schade zijn ontstaan, dan is er mogelijk ook recht op een schadevergoeding.  

Wanneer er sprake is van een wanprestatie en  je   nog een betaling versch u ldigd bent, is het verstandig om  de betaling op te schorten  zolang de wederpartij niet de u gdelijk is nagekomen .  Een event u ele betaling kan namelijk gezien worden als een betaling. Echter, zijn er wel regels gebonden aan het opschorten van een betaling. Het in te ho u den gedeelte moet  in verho u ding staan tot  de  mate van de tekortkoming.   

Wel he b je  de verplichting om de wederpartij in de gelegen heid te stellen om alsnog de u gdelijk na te komen.  Je  k u nt d u s niet op voorhand een derde inschakelen om de tekortkoming in de nakoming  te verhelpen en de kosten te verhalen op de wederpartij. Doe  je  dit wel, zonder dat  je  de wederpartij in de gelegenheid hebt gesteld om alsn og na te komen, dan verspil  je  in beginsel  jo u w rechte n.  

Daarnaast is het raadzaam om zoveel mogelijk bewijzen te verzamelen van de tekortkoming en de event u ele schade. Denk hierbij aan foto's van de sit u atie. Hoe meer  je  k u nt bewijzen, hoe sterker  jo u w recht spositie zal zijn.  

 

Maak vooraf duidelijke afspraken  

Zoals  je  bovenstaand hebt k u nnen lezen, hangt  jo u w positie grotendeels af van hetgeen  je  bent overeengekomen met de dienstverlener. Het is daarom raadzaam om d u idelijke afspraken met elkaar te maken en dit bij voorke u r ook schriftelijk vast te leggen. Alhoewel een mondelinge overeenkomst ook een overeenkomst is en nagekomen dient te worden, is een mondelinge overeenkomst a lleen lastig te bewijzen. In dergelijke sit u aties is het vaak  jo u w woord tegen het woord van de wederpartij. Goede afspraken helpen  je  in  jo u w bewijslast r ichting de wederpartij, maar voorkomen ook een hoop disc u ssies inzake de interpretatie van hetgeen  je   met elkaar bent overeengekomen.  

Wanneer  je  bijvoorbeeld een kl u sjesman in de arm neemt, leg dan d u idelijk vast welke werkzaamheden er worden  u itgevoerd en hoe dit met de aan te schaffen materialen z it. Daarnaast moet er bijvoorbeeld d u idelijk worden of  je  bijvoorbeeld een vaste prijs overeenkomt of een richtprijs de na te komen termijn een einddat u m of een vermoedelijke einddat u m is  en er wel al dan geen garantie wordt geboden op de dienst. Spreek  je  een grote , d u re  kl u s af?  In dat geval kan het verstandig zijn om met elkaar   overeen te komen  en  d u idelijk  vast te leggen  dat  je  in fases van oplevering betaalt.   

Loop je zelf tegen problemen aan met een dienstverlener of ben je zelf dienstverlener en wil je de zekerheid hebben dat alles duidelijk vastgelegd wordt? Neem dan contact  op met één van onze juristen.