Rechten en plichten bij dienst
Je staat op het punt om een overeenkomst te sluiten voor een dienst. Denk hierbij aan het inschakelen van een tuinman om de tuin te onderhouden of een klusjesman om een (kleine) verbouwing uit te voeren. Maar wat zijn nu jo uw rechten en plichten op het moment dat het niet helemaal goed verloopt? Onderstaa nd tref je meer informatie.
Van een dienst spreken we wanneer je als cons u ment een overeenkomst sl u it met een professionele partij. Denk hierbij aan een hovenier of een aannemer. Wanneer je een overeenkomst sl u it met een professionele partij, mag je ook verwa chten dat de dienst op een vakk u ndige manier wordt u itgevoerd en je vooraf de u gdelijke inlichtingen hebt gekregen over event u ele risico’s die bij de dienst komen kijken.
Zo dient bijvoorbeeld een schilder in beginsel op te merken dat er houtrot is en de klant hierover te informeren dat overschilderen tot problemen zal gaan leiden.
Verder dient de dienst ook te worden u itgevoerd tegen de voorwaarden die je met de wederpartij bent overeengekomen . Denk hierbij aan de exacte werkzaamheden, de prijs en de dat u m voor u itvoering van de dienst. De wederpartij mag hier d u s niet van afwijken en is aan de afspraken ge bonden .
Wat te doen wanneer de dienst niet naar behoren wordt uitgevoerd?
Wanneer de dienst niet naar behoren wordt u itgevoerd, kan er gesproken worden van een tekortkoming in de nakoming. Dit wordt ook wel een wanprestatie genoemd. Als cons u ment he b je in dat geval doorgaans recht dat er alsnog nagekomen wordt of kosteloos hersteld wordt. Wanneer dit niet meer mo gelijk is, dan kan het recht ontstaan om de overeenkomst (gedeeltelijk) te ontbinden. In dat geval heb je dan ook recht op ter u gbetaling van jo u w betaling.
Mocht er door de wanprestatie ook schade zijn ontstaan, dan is er mogelijk ook recht op een schadevergoeding.
Wanneer er sprake is van een wanprestatie en je nog een betaling versch u ldigd bent, is het verstandig om de betaling op te schorten zolang de wederpartij niet de u gdelijk is nagekomen . Een event u ele betaling kan namelijk gezien worden als een betaling. Echter, zijn er wel regels gebonden aan het opschorten van een betaling. Het in te ho u den gedeelte moet in verho u ding staan tot de mate van de tekortkoming.
Wel he b je de verplichting om de wederpartij in de gelegen heid te stellen om alsnog de u gdelijk na te komen. Je k u nt d u s niet op voorhand een derde inschakelen om de tekortkoming in de nakoming te verhelpen en de kosten te verhalen op de wederpartij. Doe je dit wel, zonder dat je de wederpartij in de gelegenheid hebt gesteld om alsn og na te komen, dan verspil je in beginsel jo u w rechte n.
Daarnaast is het raadzaam om zoveel mogelijk bewijzen te verzamelen van de tekortkoming en de event u ele schade. Denk hierbij aan foto's van de sit u atie. Hoe meer je k u nt bewijzen, hoe sterker jo u w recht spositie zal zijn.
Maak vooraf duidelijke afspraken
Zoals je bovenstaand hebt k u nnen lezen, hangt jo u w positie grotendeels af van hetgeen je bent overeengekomen met de dienstverlener. Het is daarom raadzaam om d u idelijke afspraken met elkaar te maken en dit bij voorke u r ook schriftelijk vast te leggen. Alhoewel een mondelinge overeenkomst ook een overeenkomst is en nagekomen dient te worden, is een mondelinge overeenkomst a lleen lastig te bewijzen. In dergelijke sit u aties is het vaak jo u w woord tegen het woord van de wederpartij. Goede afspraken helpen je in jo u w bewijslast r ichting de wederpartij, maar voorkomen ook een hoop disc u ssies inzake de interpretatie van hetgeen je met elkaar bent overeengekomen.
Wanneer je bijvoorbeeld een kl u sjesman in de arm neemt, leg dan d u idelijk vast welke werkzaamheden er worden u itgevoerd en hoe dit met de aan te schaffen materialen z it. Daarnaast moet er bijvoorbeeld d u idelijk worden of je bijvoorbeeld een vaste prijs overeenkomt of een richtprijs , de na te komen termijn een einddat u m of een vermoedelijke einddat u m is en er wel al dan geen garantie wordt geboden op de dienst. Spreek je een grote , d u re kl u s af? In dat geval kan het verstandig zijn om met elkaar overeen te komen en d u idelijk vast te leggen dat je in fases van oplevering betaalt.
Loop je zelf tegen problemen aan met een dienstverlener of ben je zelf dienstverlener en wil je de zekerheid hebben dat alles duidelijk vastgelegd wordt? Neem dan contact op met één van onze juristen.