Energietarieven verhoogd? Dit zijn de juridische mogelijkheden
Het najaar zit er weer aan te komen en de energieprijzen zijn hoger dan ooit. Veel huishoudens krijgen hierdoor te maken met een aanzienlijke verhoging van de energierekening, maar mag dit wel? Wij leggen het uit.
Allereerst is deze vraag niet eenvoudig met een ja of nee te beantwoorden en ligt het aan het type contract dat is afgesloten. Zo zijn er contracten met een vast tarief en contracten met een variabel tarief. We beginnen met de contracten met een vast tarief.
Contracten met een vastgesteld tarief
Wanneer je een energiecontract met een vast tarief bent aangegaan, betekent dit dat de prijzen tijdens de looptijd van het contract in beginsel niet verhoogd mogen worden door de energiemaatschappij. Ook de huidige situatie met de stijgende energieprijzen mogen geen reden zijn om de tarieven te verhogen. Krijg je toch te maken met een aankondiging tot een verhoging van de tarieven, bekijk dan eerst welk termijn je bent aangegaan in het contract met de energieleverancier. Gaat de energiemaatschappij over tot een verhoging van het tarief, terwijl er contractueel nog een vastgestelde prijs geldt? In dat geval handelt de maatschappij in strijd met het contract en heb je het recht om hiertegen te protesteren.
Contracten met een variabel tarief
Bij contracten met een variabel tarief heeft de energiemaatschappij meer mogelijkheden om het tarief te verhogen dan een energiecontract met een vastgesteld tarief. Echter, ook in dit geval mag de energiemaatschappij niet te pas en te onpas de tarieven aanpassen. Een energiemaatschappij mag namelijk alleen de tarieven verhogen op de in de algemene voorwaarden vastgelegde periodes.
Stel dat de algemene voorwaarden vermelden dat het tarief aangepast mag worden in januari en oktober, dan mogen zij enkel op die momenten het tarief wijzigen. Wanneer je dan in bijvoorbeeld november een aankondiging tot een verhoging van het tarief krijgt, kun je hiertegen in protest gaan.
Bij een aankondiging tot het verhogen van de energieprijzen, is het daarom verstandig om goed te kijken per wanneer de verhoging ingaat en wat de algemene voorwaarden vermelden over het wijzigen van de tarieven.
Naast het vereiste dat een tariefswijziging enkel op de in de algemene voorwaarden aangewezen tijdstippen mag plaatsvinden, moet de tariefswijziging ook tijdig kenbaar gemaakt worden. Een energiemaatschappij moet minimaal 30 dagen voor de geplande wijziging de consument op de hoogte hebben gebracht van de tariefswijziging. Word je binnen 30 dagen op de hoogte gebracht van een tariefswijziging, dan is het raadzaam om hiertegen in protest te gaan.
Zijn de tarieven bij jou ineens verhoogd?
Krijg je zelf te maken met een verhoging van de energietarieven, waarover je twijfelt of krijg je het bericht dat je zelfs helemaal afgesloten wordt van het energienetwerk? Neem gerust contact op met één van onze juristen. Wij kunnen met jou uitzoeken wat jouw mogelijkheden zijn.